vrijdag 6 augustus 2010

Rare jongens, die Denen!

Na een week zijn me al een heleboel zaken opgevallen die typisch zijn aan Kopenhagen.


1) Overal, werkelijk OVERAL, zie je jonge ouders met kinderen. Kindjes op de fiets, aan de hand, op de schouders of in een kinderwagen. Dit heeft waarschijnlijk te maken met het feit dat de hele Deense maatschappij is afgestemd op het gezin. Zo kunnen vaders tot 10 weken vaderschapsverlof nemen en moeders.... maar liefst een volledig jaar (volledig betaald!) moederschapsverlof!
Het lijkt misschien creepy dat ik foto's trek van vreemde mensen in het park,
maar dit was enkel en alleen ter illustratie van mijn blog!




















2) Bejaarden zijn nog steeds zeer actief en aanwezig in het dagdagelijkse straatbeeld. Zo ging ik eergisteren naar het park 's ochtends en wat ik zag ik daar....? Oudjes die aan ochtendgymnastiek deden, een fiets- of boottochtje maakten of die actief aan het 'nordic walken' waren!
(Let op de kinderfietshelmen in de hand van de creepy-papa op onderstaande foto)


3) Deze 'stad-van-de-fietser' heeft werkelijk alles in huis van fiets-accesoires. Zo heb ik dan ook maar -aangezien het hier echt wel veel regent- een beschermhoes gekocht voor mijn fietszadel. Zo zit ik lekker droog, na een regenbui. Nu ja, sinds ik nog geen geschikte regenjas heb gevonden (ofwel te geel, ofwel te veel bloemenprint, ofwel te groot -lees: tent ...) blijft er behalve mijn zitvlak niet echt veel droog.


But you've gotta love it! Welkom in Denemarken!!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten