maandag 25 oktober 2010

'Hygge' en voetbal!

Nu de dagen kouder en korter worden, is het 'Hygge-tijd'. Vertaald in het Nederlands betekent dit zoveel als 'gezelligheid'. Voor de Denen is Hygge een heel belangrijk aspect van het dagdaaglijkse leven. Dit kan gewoon niet ontbreken in de winter! Dus worden er veel kaarsjes aangestoken, worden lichten gedimd tot ze een romantische gloed verspreiden en wordt er massaal chocolademelk gedronken, terwijl iedereen een warm dekentje zoekt om het 'hygge-lijker' te maken. Als voorstander van gezelligheid kan ik dit alleen maar toejuichen. Hoewel ik in die 'romantische lichtsfeer' al verscheidene malen ergens ben tegen gelopen of 'de grote lichten' heb moeten aanknippen omdat ik in het 'donker' niet kan vinden wat ik zoek!

Iets helemaal anders dan: tijdens het uitmesten van mijn geïmproviseerde bureau kwam ik mijn voetbalticket tegen van de Champions League match tussen F.C. Kopenhagen - Rosenborg BK (Noorwegen) teruggevonden. Die match wonnen de Denen. Altijd leuk voor de ambiance als het 'thuisland' wint! Sindsdien hebben de Kopenhagers hun beste beentje voorgezet en zijn ze ondertussen verzekerd van een plaatsje in de volgende ronde. Hun verlies tegen F.C. Barcelona (2-0) vorige week was jammer, maar daar liggen ze hier niet echt wakker van. Iedereen is al blij dat ze doorgaan.
Om de sfeer wat op te snuiven:

                                           In het stadion, vóór de aanvang van de wedstrijd!






That's all for today, folks! Het wordt tijd voor een warme tas chocolademelk en om de kaarsjes aan te steken. It's Hygge-time!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten